RSS
Tulosta

Kirjastokerho

Verkko haltuun -projektissa kokeillaan erilaisia tapoja olla kirjastossa. Tavata erilaisia ihmisiä, ja tavata samoja ihmisiä monta kertaa. Kirjastossa käy paljon ryhmiä kertaluontoisella vierailulla. Vieraita käy aina Japanista asti mutta niihin vierailuihin on jo tullut rutiini. Kerhotoiminta on sen sijaan uutta, jotakin toiselta planeetalta. Tapasimme syksyn aikana joka viikko, yhteensä kaksitoista kertaa.

Katso Kirjastokaistan video Kirjastokerhosta

flash_no_flash_info flash_no_flash_info_link

Kirjastokerhossa oli mukana Itu ryn mielenterveyskuntoutujia ja ammattikorkeakoulun tietotekniikan opiskelijoita. Kirjasto etsi ryhmät ja ihmiset, kysyi toiveet, tarjosi tilat ja neuvotteli aikataulut. Ennen kuin kerho alkoi tarvittiin puolentusinaa palaveria. Verkko-opetus oli varsin vapaamuotoista joten loppu oli osallistujista kiinni.

Vinkki: huomioi suunnitelmissa että opiskelija-opettajat voivat tulla mukaan kerhoihin vasta kun oppilaitoksen lukukausi on kunnolla vauhdissa.

 

Kerhopäiväkirja

1. Tervetuloa ja korttelikävely

Kirjastokerho kokoontui ensimmäisen kerran pääkirjaston Studiossa. Aurinkoisen kylmä syyspäivä. Kiinnostavaa, ja vähän jännittävää. Pääasia ei siis ole oppimistulos vaan tutustuminen. Tapaamme syksyn ajan joka viikko ja on toivottavaa että tulemme hyvin toimeen. Tervetuloa kirjastoon!

Iltapäiväkahvit. Ostimme vadillisen pinkkejä ja vaaleanvihreitä leivoksia.
Kermaa ja suklaaunelmia. Ei pullapitkoa vaan Lite extra. Meitä oli mukana kaksi kirjastolaista ja yhdeksän kerholaista. Kaksi vetäjää on parempi kuin yksi, asia menee mukavammin eteenpäin. Katsoimme screeniltä kuvia kirjastosta joista tuli monille mieleen vanhoja juttuja kirjastokorttelista ja Turun kirjastotalosta.
Lopuksi kävelimme korttelissa.

Vinkki: Kävellessä on helppo ajatella ääneen, jutella ja tutustua.

 

2. Tutustumista ja VASKI-tietokanta

Tänään mukana oli myös kerhon toinen joukkue, tietotekniikan opiskelijat.
Ja taas aika jännittävä päivä sillä kerhon tavoitteena on että lopulta ei ole kahta erillistä porukkaa vaan yksi yhteinen kirjastokerho.  Tutkittiin yhdessä screeniltä VASKI -tietokantaa ja lähdettiin sitten pareittain kirjastoon hakemaan tietoa, levyjä ja kirjoja. Lopuksi esiteltiin löydöt muille.

Esitettin toive että kerholaisille laaditaan selkokielinen sanakirja jonka avulla
tietokoneslangia on helpompi ymmärtää. Yksi opettaja otti asian hoitaakseen.

Vinkki: Kasvot haltuun. Opetellaan heti kaikkien etunimet.

 Ensimmäinen kerta kirjastolla jonka tarkoituksena oli tavata tulevat opiskelijat ja muutenkin suunnitella tulevia opetuskertoja. Ryhmä vaikutti mukavalta ja keskenään hyvin toimeen tulevalta heti alussa. Oppilaat olivat erityisen kiinnostuneita meistä opettajista ja kysymyksiä tulikin suuri määrä. Oppilaille annettiin myös mahdollisuus kertoa mitkä aiheet kiinnostavat ja mitä erityisesti koko kurssilta haluttaisiin irti. Loppuaika kulutettiin pareissa tutustuen toisiimme ja kirjastoon etsien opiskelijoita kiinnostavia kirjoja, sarjakuvia, levyjä yms. Mies, 23v

Sain opetettavaksi keski-ikäisen naisen joka kyseli kirjastosta. Osaan kysymyksiä osasin vastata, osaan en. Mies, 22v

Hyllyjen numeroinnit aiheuttivat ensin hieman päänvaivaa niin opettajalle kuin oppilaallekin, mutta hetken tutkiskelut ja hyllynväleissä pyörimisen jälkeen niihinkin tuli joku tolkku ja löysimme oikean kirjan. Mies, 21v

Rappuja ylös noustessa vähän jännitti mitä tuleman pitää, olihan tämä ensimmäinen kerta minullekin kun ihan oikeasti opastushommissa olin. Opiskelut vielä alussa enkä oikein ollut varma omasta osaamisestanikaan. Siinä tilassa kun sitten istuttiin ja Ella kertoi mitä tuleman pitää huomasin hyvin pian että tunnelma oli hyvin välitön ja rento, kurssilaiset olivat innoissaan ja kyselivät jo kaikenlaista. Aika kului kuin siivillä ja ennen kuin huomasinkaan kello oli jo neljä ja piti lopetella. Kotiin kävellessäni ihmiset mulkaisivat minua ihmeissään mikä räntäkelissä niin hymyilyttää. Nainen, 28v

3. Kirjallisuuspiiri

Kerho vieraili avoimessa kirjallisuuspiirissä . Yksi kerholainen keksi että kirjallisuuspiiri on hänen juttunsa ja viihtyi niin hyvin että päätti sittenkin siirtyä kokonaan kirjallisuuspiirin puolelle. Mahtavaa! Kirjasto tutuksi. Kerho täyttää tarkoituksensa ja tekee itsensä tarpeettomaksi. 

4. Nettipysäkki ja googlausta

Oppitunnit olivat lähinnä lähiopetusta, yhtä opettajaa kohti oli yksi tai kaksi oppilasta. Käytiin nopeasti läpi tietokoneen hallintaa, ohjelmia, oheislaitteita sekä internetin palveluita. kuten sähköpostia, uutisia, chattia jne. Mies, 26v

Jakauduimme kahteen huoneeseen jossa toiseen menivät ne itulaiset kenelle tietokone ja internet oli jo ennestään hieman tuttuja ja toiseen ne jotka eivät aiheesta niin paljoa tienneet. Edistyneempien puolella jossa itse olin, tunnelma oli railakas ja naurua riitti kun oppilaat astuivat internetin ihmeelliseen maailmaan. Alun nopean opastuksen jälkeen opettajat olivat melkein enemmän tiellä kuin apuna, kun innokkaat oppilaat hakivat niin kertomuksia ja arvioita matkakohteista ympäri maailmaa kuin uutisia ja kaikkea siltä väliltä. Kaiken kaikkiaan erittäin positiivinen kuva jäi tästä kerrasta. Mies, 21v

5. Sähköposti

Avustin kahta kerholaista tekemään sähköpostiosoitteen ja tämän jälkeen neuvoin heitä käyt-tämään selainpohjaista sähköpostia. Tämä oli ensimmäinen kerta kun pääsi oikeasti opetta-maan jotain ja siitä jäi todella hyvä fiilis. Tuntui siltä että homma olisi onnistunut hyvin ja kaikillla oli mukavaa. Mies, 22v

Kun sähköpostin käyttö oli hallinnassa, tutustuimme Googlen karttoihin ja streetview-toimintoon. Parini oli innoissaan karttatoiminnoista ja kävimme virtuaalimatkoilla Suomen eri kolkissa. Mies, 23v

Yritin luoda yhden oppilaan kanssa omaa sähköpostia. Esitin hänelle muutamaa eri vaihtoehtoa mutta oppilas ei ollut valmis antamaan oikeaa nimeään rekisteröitymisvaiheessa. Seuraavaksi kokeilimme luoda sähköpostilaatikkoa Googlen Gmailiin mutta tämäkin yritys kaatui siihen ettei oppilas halunnut hyväksyä käyttöehtosopimusta. Yritin selventää hänelle ettei se ole suuri asia että hyväksyy käyttöehtosopimuksen, ettei oppilas suinkaan myy hyväksymisvaiheessa sieluaan vaan se on lähinnä käytäntö joka toistuu monessa eri asiassa. Oppilas ei kuitenkaan sillä kertaa halunnut luoda omaa sähköpostitiliä koska hän ei halunnut julkaista nimeään internetiin eikä halunnut hyväksyä edellä mainittua käyttöehtosopimusta. Mies, 26v

Sain opetettavaksi kaksi keski-ikäistä naista jotka eivät olleet ennen sähköpostia juuri käyttäneet. Sain sitten opettaa ihan kohta kohdalta miten päästään nettiin, luotiin sähköposti, miten liitettiin kuvia yms. Kysymyksiä tuli paljon ja pääsin vastailemaan kovalla syötöllä ja huoneessa kävi jatkuva puhe. Loimme Suomi24 sähköpostin heille ja pistin rouvat lähettelemään sähköpostia toisilleen, jotta sähköpostin käyttö tulisi tutuksi ja varmasti oppisivat jotain. Aika kävi kuin siivillä ja tuntui että 2 tuntia olisi mennyt vartissa.  Mies, 22v

6.-7. Valokuva

Tällä kertaa aiheena oli valokuvaus. Sain mieshenkilön opetettavakseni ja hän tiesikin jo aika paljon elektroniikasta. Aluksi säädimme kameran asetuksia ja kerroin, mitä kaikkia hienoja ominaisuuksia kamerasta löytyy. Sitten alkoi armoton kuvien räpsiminen ja ketään ei ollut turvassa kuvaukselta. Kun sitten oli tarpeeksi leikitty kameroiden kanssa niin lähdettiin pareittain kuvaamaan alakertaan kirjastoa. Siinä tuli sitten otettua kaikennäköisiä kuvia pat-saista, hyllyistä ja ihmisistä. Leppoisasti aika meni ja tuli neuvottua, että miten saa erilaisia kuvia. Mies, 22.v

 

Kirjasto oli investoinut uusiin hienoihin digikameroihin, ja vaaleanpunaisista kameroista kävi kova kamppailu. Siinä sitten tutkailimme uusia kameroita yhdessä opiskelijoiden kanssa, ja osa opiskelijoista tuntui tietävän kameroista paljon enemmän kuin opettajat joten oppiminen oli molemminpuolista! Eräällä opiskelijalla olil lisäksi oma kamera mukan, ja myös siitä katselimme yhdessä asetuksia kuntoon. Opiskelijoilla oli hupaisat punaiset Nenäpäivä-nenät, niiden kanssa oli hauska poseerata. Myös taiteellisempaa kuvamateriaalia saimme kun kuvasimme valuvia sadepisaroita ikkunan läpi kadulle! Kuvauskerta oli tähänastisista kurssikerroista kyllä kaikkein hauskin! Nainen, 28v

Valokuvaus oli aiheena niin suosittu, että sitä päätettiin jatkaa vielä toinenkin kerta kokonaan. Alussa jaettiin taas kamerat ja otettiin hieman kuvia. Lisäksi katsottiin läpi kaikkien edelliskerralla ottamat kuvat. Käsiteltiin myös yleisesti kuvien tekijänoikeusasioita. Mies, 23v.

Tällä kertaa tarkastelimme ryhmässä edelliskerran kuvauksien hedelmiä videotykiltä. Kuvia olikin joka lähtöön ja lähes jokaisesta lähti jotakin juttua liikkeelle. Mies 22v. 

8. Musiikki

Viides opetuskerta. Aiheena Youtube, Spotify ja musiikin toisto ja tallennus tietokoneella. Opettajat olivat valmistelleet etukäteen pienet esitykset käsiteltävistä aiheista, jotka näytettiin videotykin avustuksella. Samalla keskustelimme hieman tekijänoikeuksista ja kävi paikalla myös kirjaston musiikkiosasto esittelemässä kirjaston musiikkipalveluita ja musiikkiblogia, Musastoa. Innostus oli kuitenkin ehkä hieman laimeampaa kuin kuvauskerroilla, eikä musiikki näyttänyt olevan yhtä kiinnostava aihe opiskelijoiden keskuudessa. Mies, 21v

Musiikkidemot oli hyvin valmisteltu ja musiikki on monta kertaa ihmisten sydäntä lähellä. Kerhossa oli kuitenkin vähemmän ihmisiä kuin valokuvakerroilla. Ilmeisesti musiikki mielletään enemmän nuorten jutuksi. Lopuksi  musiikkikirjastosta tultiin kertomaan Musastosta, eli musiikkikirjastosta joka toimii netissä. Naxoksessa on valtava määrä levyjä joita voi kuunnella! Tämä hyvä. 

9. Facebook

Mikä se on, mitä sillä voi tehdä, miten kavereita lisätään yms. Tämän jälkeen teimme oman suljetun ryhmän kyseiseen palveluun ja muutamat tuonne itsensä lisäsivät. Katsoimme myös miten valokuvia lisätään ja keskustelimme Facebookin tietoturvasta ja yksityisyysasetuksista. Mies, 19v

Kasvot ovat tulleet tutuiksi. Tänään oli viimeinen kerta jolloin amkilaiset olivat mukana. Meidän oma live-naamakirja. Haikeita jäähyväisiä. Annoimme lähtijöille muistitikut ja hiirimatot.

Opiskeluprojekti ITU-ryhmän kanssa on ollut minulle tähänastisista opinnoistani ehdottomasti mieluisin osa. On ollut todella palkitsevaa tehdä jotain konkreettista ja innokkaiden opastettavien hyväntuulisuus ja välittömyys tarttui itseenkin niin että jokaisen kurssikerran jälkeen on ollut tosi hyvällä tuulella! Nainen, 28v

Projekti toi sellaisia asioita eteen joita ei itse osaisi edes kuvitella. Hyvänä esimerkkinä voisi mainita sen kun oppilaan kanssa katsottiin Microsoft Office tuotepakettia niin jossain vaiheessa oppilas kysyi, että missä se Office on? Aluksi olin vähän hämilläni mutta sitten tajusin että oppilas oletti että Office-paketti on jotenkin fyysinen ja kytköksissä tietokoneeseen. Mies, 26v.

Ennen kurssia hieman jännitti. Kurssin alettua kuitenkin jännitys katosi, koska opettaminen oli mukavaa ja rentoa. Tunneilla aika meni kuin siivillä. Kurssi oli opettavainen ja mielenkiintoi-nen. Lähtisin mielelläni uudestaan mukaan samanlaiseen. Mies, 22v.

10.-11. Valokuvasarjakuva

Vielä kaksi kertaa kirjastolaisten ja kerholaisten kanssa. Teimme valokuvatarinoita joulumark-kinoista, kissoista, koirista ja kaukomaista. Niistä tuli hienoja! Tekniikka on helppo oppia. Erittäin käyttökelpoinen juttu. Yksi sarjakuva katosi bittiavaruuteen mutta päätettiin pitää keväällä kaksi valokuvasarjakuvatyöpajaa.

12. Glögiä ja kirjallisuuden saitteja

Tutkimme lukublogeja ja kirjallisuussivuja ja keskustelimme kirjoista. Leppoisaa ja mukavaa. Joulu on jo ovella, ja kerholaisia oli enää muutamia paikalla. Menimme lopuksi kirjaston taukotilaan jonne tuli myös joitakin amkilaisia. Joimme glögiä ja jaoimme työ- ja osallistumistodistukset. Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

teksti: Ella Mustamo & katkelmia tietotekniikan opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Edellinen Sivun alkuun Palaute Jaa tämä sivu: