RSS
Tulosta

Tiedonhaku ja twitter

Suomen ja koko maailman eniten liikennöity verkkosivu on Googlen hakukone. Googlen hakukoneen hakutulokset määrittelevät sen miten maailma meille internetissä näyttäytyy. Google on monille ensimmäinen ja viimeinen tiedonhaun väline ja päivässä Googlen hakukonella tehdäänkin yli 400 miljoonaa hakua.

Vaikka Google on suosituin tiedonhaun väline, se ei ole paras työkalu asiallisimman ja neutraalin tiedon hakemiseen. Googlen hakutulokset ovat ensisijaisesti suosittuja ja toissijaisesti luotettavia. Google myös ohjaa ajatteluamme tarjoamalla meille suosituimpia hakutuloksia kirjoittaessamme hakukenttään ongelmaa tai asiaa johon haluamme vastauksen. Suomalaisten askarruttavimpiin pulmiin voikin perehtyä kirjoittamalla Googlen hakukoneeseen kysyviä sanoja kuten: kuinka, miten, mistä tai olenko.

Kasvavassa asemassa erityisesti reaaliaikaisen tiedon lähteenä on vuonna 2006 perustettu Twitter , joka on nuoresta iästään huolimatta kerännyt jo lähes 200 miljoonaa käyttäjää. Twitterin kasvu on yhä voimakkaassa nousussa. Sosiaalisten verkostojen jätti Facebook tunnisti Twitterin mahdollisuudet vuonna 2008 ja yritti osaa yritystä puolella miljardilla siinä kuitenkaan onnistumatta.

Twitter on ensisijaisesti koulutettujen ja työssäkäyvien nuorten aikuisten palvelu. Twitter on sosiaalisten ominaisuuksiensa lisäksi tehokas tiedonhaun työkalu, jolla kannattaa hakea tietoa erityisesti ajankohtaisista asioista. Tehokkaimmillaan Twitter on erilaisten messujen ja konferenssien tiedotusvälineenä. Esimerkiksi elokuussa 2011 järjestettävän kansainvälisen kirjastoalan tapahtuman uutisia voi seurata reaaliajassa Twitterissä, kirjoittamalla tapahtuman alla sovittavan tagin Twitterin hakukenttään (todennäköisesti #ifla ja #ifla2011).

Kirjastotyössä Twitter voi toimia asiakkaiden suuntaan samanlaisena tiedottamisen välineenä kuin Facebook. Twitter ei kuitenkaan vielä tavoita samanlaisia asiakaskuntia kuin Facebook, joten sitä ei kannata valita ensisijaiseksi sosiaalisen median tiedotuskanavaksi.

Twitterin arvo tiedotuskanavana on vasta kasvussa, mutta se on erinomainen väline ajan hermolla pysymiseen. Uusimmat innovaatiot ja ajantasainen kansainvälinen tieto esimerkiksi kirjastotyön nykyhetkestä ja tulevaisuudesta on saavutettavissa muutamalla hakusanalla. Tagit kuten #library tai #bibliotek sekä avoimet haut hakusanoilla kuten kirjasto tai library tuovat hetkessä julkiseksi sen mitä muiden kuntien tai maiden kirjastoissa tehdään juuri nyt. Twitter onkin Googlea tehokkaampi väline juuri nyt tapahtuvan tiedon hakemiseen ja välittämiseen.

Tiedonhaun lisäksi Twitteriä voi hyödyntää yhteiseen sosiaaliseen tiedottamiseen. Käyttämällä yhdessä sovittuja tageja voidaan tietoa jakaa esimerkiksi kunnan tai asuinalueen kesken. Tietovirran voi myös upottaa omille verkkosivuille reaaliajassa päivittyväksi sisällöksi. Suositut tagit ja hakusanat tuovat tietysti mukanaan pilailijat, roskapostittajat ja virukset, joten myös Twitterissä kannattaa miettiä mitä linkkiä klikkaa.

Maailman kutistuessa reaaliaikaisen viestinnän kehittymisen myötä, Twitterin päivityksiä ja Googlen suosituimpia hakutuloksia voi myös hyödyntää entistä paremmin ajankohtaisten teemojen käsittelyssä. Twitter esittelee heti etusivullaan aiheita, joista puhutaan paljon juuri nyt. Googlen avulla voi puolestaan hakea, esimerkiksi mitkä ovat olleet suosituimpia hakuja Suomessa viimeisen viikon aikana . Ajankohtaisia teemoja voi kirjastossa hyödyntää esimerkiksi nostamalla aihetta käsitteleviä kirjoja esittelyyn.

Säilyttääkseen johtavan asemansa hakukoneiden ykkösenä on Google viime vuonna päivittänyt hakukonettaan löytämään paremmin myös ajankohtaista tietoa. Valitsemalla Googlen hakuvaihtoehdoista "reaaliaikainen", hakee Google tuloksia tehokkaammin Twitteristä ja Facebook-sivuilta. Nämä tulokset eivät kuitenkaan ole kattavia ja Twitter säilyttääkin yhä johtoaseman juuri nyt tapahtuvan tiedon välittäjänä.

Tommi Tossavainen
Nettiguru.fi

 

Edellinen Sivun alkuun Palaute Jaa tämä sivu: